Kollektiv-transport
Unge Høyre mener grønn kollektivtransport er en viktig del av det grønne skiftet
Dette er problemet
Kollektivtilbudet må være lett tilgjengelig og enkelt å bruke. Sammen med gang- og sykkelveier er kollektivtransport løsningen på kø-, parkerings- og miljøproblemene i byene. Et godt kollektivtilbud forutsetter at det går ofte, har god kapasitet og er lett å kombinere med ulike kollektivløsninger og andre transportformer.
Samtidig mener Unge Høyre at utbyggingen av samferdsel skal styres etter samfunnsøkonomisk nytte, tilgjengelighet for flest mulig og å få folk fra A til B. Ikke særpolitiske hensyn. Transport og kollektiv burde ta utgangspunkt i byene og regionene rundt dem for å sørge for at midlene kommer flest mulig til gode. Det er fra storbyene de fleste inntektene fra billettinntektene kommer, dette må reflekteres i prioriteringer i utbygging av kollektivtransport i fylkene.
Dette er Unge Høyres løsninger
Unge Høyre vil:
- At samferdselsprosjektene skal prioriteres ut fra samfunnsøkonomisk nytte, ikke distriktspolitiske hensyn.
- At kollektivtilbudet skal utformes slik at flest mulig får bedret mobilitet og kommer seg fra A til B, ikke ivareta særpolitiske hensyn.
- Prioritere kollektivutbygging i nærheten av bebyggelse
- Stille krav til fylkeskommunene om å tilby null- eller lavutslipps kollektivtilbud.
- Innføre en nasjonal plattform for bestilling av billetter på kollektivreiser.
- Bygge ut effektive kollektivknutepunkter, traseer og rasjonelle stoppmønstre for kollektivtransporten.
- Styrke statens bidrag til byvekstavtaler
- Gi arbeidsgiverne skattefradrag for kjøp av kollektivkort til ansatte.
- Reversere Støre-regjeringens innstramminger i drosjeregelverket og liberalisere regelverket ytterligere for å åpne for flere aktører og innovative løsninger.