Barnehager
Alle barn skal ha en trygg oppvekst og gode forutsetninger når de begynner på skolen.
Dette er problemet
Mange barn begynner på skolen uten å ha tilstrekkelige språkferdigheter. Dette fører til at mange henger etter og faller fra tidlig i skoleløpet. Det beste virkemiddelet vi har for å hindre at dette skjer, er barnehagen. Unge Høyre vil sikre at barn får de ferdighetene de trenger i barnehagen til å kunne følge undervisning i klasserommet når de begynner på skolen. Da må flest mulig barn gå i barnehage.
Det er dessverre store forskjeller mellom barnehagene og for lite åpenhet om kvaliteten i de ulike barnehagene. Unge Høyre mener at alle barn fortjener en god og trygg barnehage som gir de gode forutsetninger for å lykkes videre i skoleløpet.
For å sikre nok barnehageplasser og at foreldre kan velge den barnehagen de mener at passer best for sitt barn, vil Unge Høyre fortsette å bruke kommersielle og ideelle barnehageaktører, og sikre en reell likebehandling av offentlig og private barnehager.
Dette er Unge Høyres løsninger
- Legge til rette for at flest mulig velger å sende barna sine i barnehagen.
- Innføre konkrete ferdighetsmål i barnehagen som viser hva barna skal kunne før de begynner på skolen.
- At barnehagene skal foreta systematisk kartlegging av barnas ferdigheter før skolestart, og sikre at skolen har tilgang til denne informasjonen ved skolestart.
- Gjennomføre et stort og varig kompetanseløft i spesialpedagogikk for ansatte i barnehage og skole
- Gi barnehagene i oppgave å kartlegge språkutviklingen i henhold til plan for hvert alderstrinn.
- Tilby sommerskole for elever som ligger under kritisk grense i norsk før 1. trinn etter kartlegging av språklige ferdigheter i barnehagen.
- Støtte kommuner som ønsker å innføre gratis sommerskole for barn som havner under kritisk grense i norsk før skolestart.
- Differensiere foreldrebetaling i barnehagene, og gi gratis kjernetid til familier med lav inntekt.
- Fjerne maksprisen på barnehageplass.
- Gi barn på asylmottak mulighet til å gå i barnehage.
- Jobbe for at flere pedagoger i barnehagen har kompetanse innenfor dysleksi og dyskalkuli, slik at man fanger opp barn med spesielle behov før skolestart.
- Fortsette å bruke kommersielle og ideelle barnehageaktører, og sikre en reell likebehandling av offentlig og private barnehager.
- Sikre mer informasjon om kvaliteten i barnehagene gjennom brukerundersøkelser og kontroller.
- Ha åpenhet om kvaliteten til den enkelte barnehage, både offentlig og privat, og sikre at informasjonen er lett tilgjengelig gjennom en kvalitetsportal på internett.
- Tilby ufaglærte som jobber i barnehagene praksisbasert barnehagelærerutdanning, en deltidsutdanning over fire år som det er mulig å kombinere med arbeid.
- Styrke barnehagelærerutdanningen ved å etablere egne utdanningsbarnehager, etter modell av universitetssykehusene.
- Innføre krav om bestått ledelseskurs for nye barnehageledere.
- Gi barnehageansatte gode nok verktøy og tilstrekkelig veiledning til å vite når de skal melde fra til barnevernet.