Forsvarlig elbilpolitikk
Transportsektoren står alene for nesten 20 pst. av klimagassutslippene til Norge. Reduserte utslipp fra transportsektoren bør derfor stå sentralt i klimapolitikken. Elbil-fordelene har tjent Norge godt og i 2017 er nærmer 19 pst. av alle nye personbiler nullutslippsbiler. Dette viser at effekten av satsingen har vært stor.
Engangsavgiftens hovedmål er å sørge for inntekter til staten. Avgiften brukes også som et virkemiddel for å stimulere til en mer miljøvennlig bilpark. I 2017 ble avgiften endret og CO2-utslipp erstattet vektlegging av slagvolum. Dette har ført til billigere engangsavgift på lavutslippsbiler og gjør det mulig å inkludere nullutslippsbiler uten å tillegge de noen større avgift. Derimot er også vekt en faktor i beregningen. Dette gjør at tunge elbiler vil kunne tillegges en engangsavgift. Dette blir argumentert for at det kun vil gjelde de store tunge elbilene som Tesla. Her er det viktig å forstå at elbiler er generelt mye tyngre biler i utgangspunktet pga. batterier og teknologi. Dette gjør at elbiler med langt rekkevidde blir automatisk tyngre og dette er ofte de bilene som kan erstatte en fossil drevet familiebil. Det er derfor er det viktig å verne om nullutslippsbiler med langt rekkevidde til teknologien har blitt bedre.
Elbiler trenger fortsatt mye utvikling før de kan bli en reell konkurrent for tradisjonelle biler. I et slikt innovativt miljø er det viktig å en forutsigbar politikk. Når teknologien utvikler seg vil elbilene i større grad kunne konkurrere på samme grunnlag. Derfor er det viktig at elbilfordelene blir gradvis utfaset over lengre tid. Det er ikke bærekraftig å kunne særstille en teknologi i lengden. Dette vises i inntektene til staten fra engangsavgift som nesten er blitt halvert etter fokuset på å stimulere til en mer miljøvennlig bilpark.
Et miljøfokus i transportsektoren er en viktig prioritering. Det er derfor viktig å bruke virkemidlene som er tilgjengelig for å stimulere til økt bruk av nullutslippsbiler.
Rogaland Unge Høyre mener derfor:
- Fjerne vektgrunnlag ved beregning av engangsavgift for nullutslippsbiler
- Opprettholde momsfritak for elbiler fram til 2022
- Gi elbiler en statlig rabatt på bomavgifter som gradvis utfases mot 2025
- Føre en aktiv politikk for utbygging av ladestasjoner
- Fortsette fordelsbeskatning av elbiler som firmabil og gradvis utfase mot 2025
- Tillate elbiler i kollektivfeltet i Rogaland