Økning av vrakpant og redusering av investeringsavgift for bil
Unge Høyre mener tiden nå er moden for å øke vrakpanten og redusere investeringsavgiften. Det er en kjent sak at Norge har en av Europas eldste bilparker, og dette er i stor grad en konsekvens av vår skatte- og avgiftspolitikk.
Nyere biler har generelt sett lavere CO2 utslipp enn eldre biler, dette på grunn av ny og mer miljøvennlig teknologi som katalysatorer, CO2 filter, redusert forbruk av drivstoff, hybrid m.m. Dette vil også bidra til å øke trafikksikkerheten da nyere biler stort sett er mer driftssikker og har bedre beskyttelse for fører og passasjer.
Ved å øke vrakpanten fra dagens nivå på 1500 kroner, til 20 000 kr i en begrenset periode. vil dette virke som en motivasjon for mange bileiere til å kvitte seg med gamle biler.
I dag er tendensen at salget av nye biler er på tur ned, og vi opplever krise i mange av verdens bilprodusenter. Også norske produsenter av bildeler og annet tilbehør opplever krisen. Derfor vil det å få fart i bilsalget oppleves som en god ordning også for norsk bilindustri.
Hvis vi som et ledd i dette også reduserer investeringsavgiften på kjøp av ny bil, vil sannsynligvis flere potensielle bilkjøpere gå til anskaffelse av ny bil. Med dette oppnår vi en ”kinderegg-effekt,» der vi både oppnår en mer miljøvennlig bilpark, økt trafikksikkerhet og mindre ulykker, samt at flere ønsker å kjøpe ny bil.
Unge Høyre vil derfor:
· Øke vrakpanten til 20 000 kroner for en begrenset periode.
· Redusere investeringsavgiften med 20 prosent og åpner også for ytterligere reduksjoner for biler med særlig miljøgevinst.