Økt satsning på jernbane

Unge Høyre synes det er galt at Norge skal henge etter i utviklingen i Europa, og ønsker et nasjonalt løft for jernbanen.

Det norske jernbanenettet er i dag akterutseilt i forhold til europeisk nivå. Kvaliteten er lavere enn det som er nødvendig for å få konkurransedyktig hurtigtog.

Nettet har for liten svingradius, noe som tar bort muligheten for å ha et hurtigtognettverk på dagens baner. Med hurtigtog kan en togtur som i dag tar 8 timer, være unnagjort på 2,5 time.

Tog er mye mindre forurensende enn f.eks. fly. Tilrettelegging for hurtigtog vil styrke jernbanens konkurransekraft i forhold til fly, spesielt med tanke på godstrafikk. Dette vil på lengre sikt bidra positivt for miljøet. Det er viktig at man tenker langsiktig investering, noe en hurtigtogbane i stor grad vil være.

Dagens umoderne jernbaneløsning gjør godstrafikk på jernbane mindre attraktivt. Dette bidrar til unødvendig bruk av et allerede overbelastet veinett, og dermed unødvendige utslipp. Hyppige avganger og godt tilbud, fører til at hurtigtog vil kunne konkurrere ut fly og tungtransport innen godstrafikk.

Flytrafikken mellom Vest- og Østlandet er ca. 2,8 millioner passasjerer hvert år. Den totale flytrafikken er på ca. 4 mill. Det er god grunn til å tro at også flere av disse vil velge toget, som alternativ til fly. Unge Høyre mener at det bør være en nasjonal strategi at mer trafikk skal over fra vei og til bane.

Hurtigtog som frakter folk og gods effektivt mellom store byer vil gi større fleksibilitet, samt et mer miljøvennlig alternativ til fly og tungtransport på vei.

Det bygges ut hurtigtog i stor grad i resten av Europa. De viser til gode resultater. Unge Høyre synes det er galt at Norge skal henge etter i utviklingen i Europa. Hurtigtognett, gjør det mulig å knytte sammen land på en ny og effektiv måte. Dette må Norge ta del i.

Unge Høyre vil:

  • Gi jernbanen et sterkt nasjonalt løft.
  • At det bygges hurtigtog, både med tanke på infrastruktur og miljøhensyn
  • At en sørnorsk høyhastighetsring for jernbane realiseres. En jernbanering mellom Oslo-Kristiansand-Stavanger-Haugesund-Bergen og Oslo vil binde hele Sør-Norge tettere sammen og skape et langt større og mer dynamisk bo- og arbeidsmarked
  • At utbyggingen av en høyhastighetsbane mellom Oslo og Trondheim utredes.
  • Åpne opp for at private aktører kan drive jernbane.